Храните лекуват
Храната задоволява глада ни и ни зарежда с енергия. Това е, така да се каже, основното й предназначение.
Но не и единственото.
Храната е средство за напълняване, за поддържане на теглото или отслабване, според количеството. Освен това е от полза или във вреда за здравето ни, според качеството.
Храната до такава степен влияе върху здравословното ни състояние, че без особени притеснения можем да кажем, че определени храни могат да лекуват.
Представям ви една класация на списание Men’sHealth, на храните, които ще ви запазят здрави и във форма възможно най-дълго:
Най-добрата храна/напитка за:
Предпазване от рак на дебелото черво:
Заелен/бял чай - антиоксидантите в чая, наречени катехини, препятсват растежа на ракови клетки. Приемането на 1 чаша чай на ден намалява риска от рак на дебелото черво наполовина.
Стабилизиране на кръвната захар
Малини - съдържат антиоксиданти, които увеличават производството на инсулин и намаляват нивата на кръвна захар. Така ефективно предпазват от диабет.
Предпазване на кожата
Моркови - Националният раков институт в САЩ е провел проучване, според чиито резултати хората, с висок прием на каротиноиди (органичен пигмент, естествено съдържащ се в морковите) са с 6 пъти по-малко склонни към развиване на рак на кожата в сравнение с тези, които не приемат или малко приемат въпросния пигмент.
Предпазване от рак на гърдата
Пълнозърнести продукти - жените, които консумират поне 30 грама фибри на ден, са наполовина по-малко податливи към развитие на този вид рак, показват изследванията.
Опазване на костната система
Скариди - те са богати на витамин В12, който подпомага постигането на по-добра плътност на костите и е решаващ в генерирането на нови клетки. Те са също добър източник на витамин Д, който пък е много съществен елемент за здравината на костите.
Намаляване на кръвното налягане
Печени картофи - увеличаването на количеството калий в менюто ви със сигурност ще намали кръвното ви налягане.
Предпазване от кариес
Сирена - яденето на поне 10 грама на ден сирене Чедър, Гауда, Моцарела ще регулират pH нивото в устната кухина (ниво на киселинност) и ще пазят зъбите ви от кариес.
Опазване на зрението
Спанак и зеленолистни зеленчуци- Изследвания на Американския Национален Здравен Институт показват, че хората, които консумират повече лутеин (съдържащ се в тези зеленчуци) страдат с около 43 % по-рядко от възрастово-зависима макулна дегенерация (нарушение на централното зрение).
Еликсир срещу стареенето
Червено вино - оксидативния стрес (увреждането на тъканите заради свободните радикали) е главният виновник за стареенето. В червеното вино се съдържа антиоксиданта ресвератрол, който неутрализира вредите, нанесени от свободните радикали. Най-богато на ресвератрол е Pinot Noir.
Възстановяване на косата
Говеждо месо - желязото, което се съдържа в месото спомага за възстановяване и подмяна на косата. Говеждото е богато и на цинк, който помага срещу косопада.
Предпазване на простатата
Чесън - някои от съставките в чесъна намаляват риска от рак на простатата с повече от 50 %
Предпазване от рак на белите дробове
Грейпфурт - консумирането на поне 1 грейпфурт на ден намалява риска от появата на такъв рак с повече от 50%. Този плод съдържа антиоксиданта нарингин, който намалява нивата на ензимите, причиняващи рак.
Намаляване на холестерола
Зехтин - антиоксидантите в зехтина едновременно увеличават нивото на HDL (”добрия” холестерол) и намаляват това на LDL (”лощия” холестерол), което потенциално прави маслиновото олио двоен защитник на сърдечносъдовата система.
Стимулиране на мозъка
Кафе - все се спори дали кафето е полезно или вредно. Но така или иначе всички го пием. То е първта ни доза антиоксиданти сутрин. Освен това 1 чаша кафе на ден може да намали риска да развием Алцхаймер с около 60 %.
В крайна сметка, освен калории, храната съдържа и много полезни, зравословни и дори лекуващи съставки.
Както и при всички лекарства, въпросът е в дозирането, комбинирането и внимателния прием.
Категории: За храната

1
чибурашка, 05.10.2009 08:25
Tочно от такава статия имах необходимост…пак си ми прочела мислите…малко ми е трудно обаче,да прилагам правилния начин на хранене…е с зеления чай,кафето и еликсира против стареене…с тях май даже прекалявам…Много си права,като възпитаваш Ева от ранна възраст на здравословно хранене…:-D
2
Поли, 05.10.2009 10:43
поне се опитвам
3
Elinka, 22.01.2010 11:37
Здравейте! Вчера открих този блог и с интерес прочитам всяка статия. Сигурно сега ще се поулея с въпросите из различните теми, но ми е много интересно, а и спортувам отдавна, но в къщи и няма кой да ми дава професионални съвети. Така въпроса ми е колко време преди и след тренировка не трябва да се яде? По време на тренировката трябва ли да се пие вода и колко?
Из интернет има доста здравословни рецепти, но тези храни само ме засищат за малко и след 1 час пак съм гладна. Докато не изям някоя вредна храна не мога да се заситя. А всеки ден ориз и печени картофи не става.
4
Поли, 23.01.2010 08:30
Здравей.
Започвам направо с отговорите:
около 2 часа преди тренировка не се яде, за да не ти е тежко по време на упражненията. 1 час след тренировка не се яде, защото тялото ти продължава да гори след натоварването. По време на тренирова можеш да пиеш вода - често, но на малки глътки.
Не се притеснявай да се храниш често - на 2 - 3 часа по малко. Така ще стимулираш метаболизма си, няма да преяждаш, няма да ти става тежко и дискомфортно и резултатите няма да закъснеят.